Bakgrund:
Ljudanläggningen på Stockholms Stadion försågs en gång i tiden med en av de första MediaMatrix DSP-anläggningarna i Sverige: en Miniframe 208, med Windows 3.11, Intel 486SDX4@100MHz, ett antal motorola 56000DSP samt analoga I/O i form av ett par s.k. breakout-boxar.
Efter lång och trogen tjänst ledde ett fläkthaveri till överhettning och sammanbrott. Reservdelar efterfrågades, men fanns ej längre tillgängliga.
Jag lovade att undersöka mitt obskyra kontaknät av geekar efter veterandatordelar, men föreslog i samma andetag att de kanske skulle överväga en uppgradering av systemet till en något mera nutida version - något jag gärna skulle hjälpa till med.
Med diverse mcGyver-artade nödlösningar lyckades den systemansvariga firman hålla systemet i drift över den annalkande DN-galan, men sedan gick de ut med upphandling av ett nytt ljudsystem.
|

Fläkt- och processorhavererad Miniframe
|
Nytt system:
Det nya ljudsystemet kom att baseras på ett distribuerat DSP- och audionätverk, ett stort antal kraftfulla lågimpedivt
drivna högtalare och energieffektiva klass D-slutsteg.
För det praktiska utförandet anlitade huvudentreprenören bl.a. Robert Nilsson på DAT AB för akustiksimulering och högtalarplacering. Undertecknad fick i uppdrag att skapa signaldistributionssystemet, användargränssnitt, styr- och övervakningslogik och integrera Peavey MediaMatrix med effektförstärkarna.
Ljudanläggningen är sektionerad i tolv sektioner, och inom varje zon förekommer ytterligare uppdelning av högtalarkretsarna på separata kanaler för individuell justering, redundans m.m.

Distributionssystemet bygger på ett redundant fibernät med nodpunkter i fyra stativplaceringar runtom arenan. En Mediamatrix NION nE i varje nod står för DSP, styrning och ljuddistribution till därstädes samgrupperade slutsteg ur Powersofts K-serie. Nätverket är uppdelat i två V-LAN; ett audionät (CobraNet) och ett "vanligt" TCP/IP-nät för styrning. Signaltransporten mellan DSP-noderna och slutsteg går över AES.

Ursprungligen var det specificerat fem stativ på fem olika platser. Under projektets gång befanns det dock lämpligt att reducera till fyra platser,varför stativ A och B slogs ihop till ett, vilket är placerat intill speaker- och teknikbåsen tillsammans med dator med pekskärm för användargränssnittet.
En fördel härvid är att vi sparade in en hel DSP-nod, ett stativ och en massa kabeldragning - en signinfikant summa pengar.
Konfigurationen för alla fyra NION DSP-noder samsas i samma .npa-fil och är uppdelad på fyra flikar/vyer; en för varje nod. ((A+)B, C, D och E).
|
högtalare:
- Renkus-Heinz TRX151/9W - 33 st.
- Renkus-Heinz TRX151/6W - 38 st.
- RCF P3115/T - 16 st.
- RCF P6215 - 18 st.
- RCF P4228 - 8 st.
- RCF P5228 - 6 st.
effektförstärkare:
- Powersoft K2 - 9 st.
- Powersoft K3 - 1 st.
- Powersoft K6 - 12 st.
DSP:
- MediaMatrix NION nE - 4 st.
- MediaMatrix CAB4n - 2 st.
- MediaMatrix AES-kort - 5 st.
- MediaMatrix 8k. ut-kort - 2 st.
- MediaMatrix 8k. in-kort - 1 st.
- MediaMatrix 8k. mik-kort - 2 st.
- MediaMatrix 4x4 i/o-kort - 2 st.
- MediaMatrix 4k. in-kort - 5 st.
- MediaMatrix 4k. ut-kort - 2 st.
signalöverföring:
- Redundant CobraNet GigaBit fiber-nät
- AES mellan DSP och effektförstärkare
styrning:
- MediaMatrix nWare med pekskärmsgränssnitt
övervakning:
- Mediamatrix nWare
- Powersoft ARMONIA
trådlösa mikrofoner:
Teknik- och kommentatorshytter. Huvvuddelan av ljudutrustningen och styrpanelen är placerad i hytten ovanför valvet.
|
|
Min improviserade arbetsplats under konfigurering och driftsättning.
|
 |
Stativ B med MediaMatrix DSP, Powersoft-slutsteg och nätverksutrustning
|
 |
Högtalare i läktartak. Lågohmsanslutna till förstärkarstativen.
|
 |
Här finns ett fotoalbum med fler bilder från Stadion.
|